På denne side kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål
På denne side kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål
Du kan se hvornår din beholder bliver tømt næste gang i tømmekalenderen
Tømning af rest- og madaffald
Beholderen til rest- og madaffald tømmes hver 14. dag hele året.
Tømning af papir/pap og plast/metal/mad- og drikkekartoner
Ved helårsboliger tømmes beholderen hver 14. dag hele året.
Ved sommerhuse tømmes beholderen hver 4. uge - i perioden 1. juni til 31. august tømmes beholderen hver 14. dag.
De varme sommerdage kan give både lugtende og levende skraldespande. Herunder finder du en række råd til at minimere lugt og risiko for fluer og maddiker i din affaldsbeholder.
Hvis der er kommet maddiker i skraldespanden:
Hvis din beholder ikke er blevet tømt på grund af eksempelvis fejlsortering eller at beholderen ikke vendte korrekt med håndtagene udad, har skraldemanden hængt en hænger på, der forklarer årsagen.
Manglende tømning kan også skyldes driftsforstyrrelser eller anden grund til enkeltstående tilfælde af ruteomlægning. Se driftsstatus.
Skraldemanden kommer ikke altid på samme tidspunkt af dagen, når din beholder skal tømmes. Din beholder tømmes i tidsrummet mellem kl. 06.00 og 20.00 på tømmedagen. Vent derfor med at melde en manglende tømning til herefter eller dagen efter.
Hvis din beholder til papir/pap og metal/plast/mad- og drikkekartoner ikke er blevet tømt på grund af fejlsortering, skal fejlsorteringen udbedres inden næste tømning.
Papir, pap, metal og plast, der ikke kan være i beholderen kan afleveres sorteret på genbrugspladsen.
Du har mulighed for at bestille ekstra tømning af din beholder via vores selvbetjening. Se gebyrerne for ekstratømning her.
Hvis du er i tvivl om sortering kan du finde hjælp i den husstandsomdelte sorteringsvejledning eller her på hjemmesiden.
Rest- og madaffald
Skraldebilen, der tømmer din beholder til rest- og madaffald, har to rum tilsvarende rummene i beholderen. Affaldet er dermed fortsat adskilt i bilen. Restaffaldet bliver derefter kørt til forbrænding og madaffaldet bliver kørt til et bioanlæg.
Metal/plast/mad- og drikkekartoner og papir/pap
Skraldebilen, der tømmer din beholder til metal/plast/mad- og drikkekartoner og papir/pap, har to rum tilsvarende rummene i beholderen. Affaldet er dermed fortsat adskilt i bilen. Affaldet bliver efterfølgende sorteret på et anlæg, hvor plast sorteres sammen med plast, metal med metal osv.
Ønsker du en påmindelse inden tømmedagen, kan du tilmelde dig vores sms-service. Du kan både vælge påmindelse via sms og e-mail.
Tilmeld/afmeld dig sms-service her
Ved tilmelding får du en påmindelse dagen før tømning, så du kan nå at stille beholderen frem.
Husk at sms-service er et ekstra tilbud til dig som borger i Kalundborg Kommune. Skulle påmindelsen udeblive, skal beholderen stadig stå klar på tømmedagen.
Afmeld SMS-service
Ønsker du at afmelde vores SMS-service, skal du følge samme link, som ved tilmelding.
Tilmeld/afmeld dig sms-service her
Afmelding af et mobilnummer følger samme procedure som tilmelding. Her skal du blot fjerne fluebenet.
Kalundborg Kommune stiller ikke længere krav til brug af bioposer til madaffald. Derfor modtager du ikke længere bioposer på din adresse, og det er ikke længere muligt at hente bioposer på biblioteker mm. Udlevering af biospande er ligeledes ophørt.
Du skal selv vælge og anskaffe køkkenposer til dit madaffald. Du skal stadig aflevere madaffaldet i poser, der er lukket med knude.
Ændringen skyldes, at bioposerne ikke længere egner sig til den behandling vores madaffald nu gennemgår.
Rest- og madaffald skal stadig sorteres hver for sig og lægges i hver sit rum i affaldsbeholderen.
Det er op til borgerne selv at vælge og anskaffe poser til madaffald.
Poserne, uanset materiale, bliver sorteret fra i genanvendelsesprocessen af madaffaldet.
Husk at du skal binde knude på poserne, og at madaffaldet ikke må lægges løst i beholderen. Så undgår du også lugt og maddiker.
Alt mad- og restaffald skal pakkes ind i pose tætlukket med knude. Affaldet må ikke afleveres løst i beholderen.
De øvrige affaldstyper; plast, metal, mad- og drikkekartoner, papir og pap skal ikke pakkes ind inden det lægges i beholderen, da dette besværliggør eftersorteringen.
Adgangsvejen fra skel til affaldsbeholderen skal opfylde følgende krav:
Kan du opfylde kravene kan skraldemanden hente din beholder op til 40 meter fra skel mod vej, hvor skraldebilen holder.
Kan du ikke opfylde kravene, skal du stille affaldsbeholderen ud til vejen senest kl 6.00 på tømmedagen.
Læs mere om regler fra adgangsvej i kommunens Regulativ for husholdningsaffald.
Husk at beskære dine hække, buske og træer, så skraldebilen kan komme frem.
Som grundejer med arealer ud til veje, fortove, stier og pladser, som er åbne for almindelig færdsel, skal du holde din egen beplantning, herunder hække, helt på din egen grund året rundt.
Grundejere, der ikke overholder disse krav kan risikerer, at kommunen udfører arbejdet for grundejerens regning.
Det er ikke længere muligt at tilvælge eller få erstattet en affaldsbeholder på 370 L.
Kalundborg Kommune har besluttet at udfase denne størrelse affaldsbeholder på baggrund af vurdering og vejledning fra Arbejdstilsynet. Begrundelsen er at beholderens udformning og tyngdepunkt skaber et uhensigtsmæssigt arbejdsmiljø for skraldemanden.
Hvis du ønsker mere kapacitet til dit affald kan du vælge mellem beholdere på 190 L og 240 L.
Hvis du allerede har en 370 L som skal udskiftes på grund af skader på beholderen, vil denne blive udskiftet med en 240 L.
Hvis din beholder er gået i stykker i forbindelse med tømning og almindelig slid, udbedres skaden på kommunens regning.
Skyldes skaden hærværk, fyrværkeri eller andet, der ikke er sket i forbindelse med tømning af beholderen skal grundejeren selv betale for en ny beholder.
Kommunen står for reparation og udskiftning af beholdere med en leveringstid på 4 til 6 uger.
Vejledning til at melde beholder i stykker
Hvis størrelsen på din beholder ikke opfylder behovene kan du foretage et omvalg. Der pålægges et omvalgsgebyr på DKK 220 pr. omvalg.
Det er kun ejendommens ejer eller administrator, der kan ændre på ejendommens affaldsordning. Det er ejerens eller administratorens ansvar, at ejendommen er tilmeldt den nødvendige beholderkapacitet.
Der er forskellige affaldsbeholdere at vælge imellem, alt efter om du er parcelhusejer, sommerhusejer eller virksomhedsejer.
Du kan skifte til en større eller mindre beholder via vores selvbetjening.
Kommunen står for reparation og udskiftning af beholdere med en leveringstid på 4 til 6 uger.
Parcel- og sommerhuse:
Parcel- og sommerhusejere skal anvende én plastbeholder med to rum til henholdsvis rest- og madaffald. Der kan vælges mellem størrelserne 190 l og 240 l.
Derudover kan der anvendes ekstra plastbeholdere til madaffald og restaffald, som er med et rum.
Madaffald: Ekstra plastbeholdere findes i størrelserne 190 l og 240 l.
Restaffald: Ekstra plastbeholdere findes i størrelserne 190 l og 240 l.
Flerfamilieejendomme og kolonihaver:
Ejere af flerfamilieejendomme kan vælge plastbeholdere. Der skal vælges plastbeholdere til både rest- og madaffald.
Plastbeholdere med to rum findes i størrelserne: 190 l og 240 l.
Plastbeholdere med et rum til madaffald findes i størrelserne: 190 l og 240 l.
Plastbeholdere med et rum til restaffald findes i størrelserne: 190 l, 240 l, 660 l og 770 l
Du har mulighed for at bestille ekstra tømning af dine beholdere.
Priser for ekstra tømning kan du se under priser, takster og gebyrer
Har du ind imellem ekstra rest- og madaffald, kan du købe sækkemærker på kommunens biblioteker. Sækkemærkerne klæbes på en almindelig affaldssæk, som du stiller ved siden af din affaldsbeholder. Sækken tages med ved næstekommende tømning.
Sækkemærker sælges i pakker af 3 for 120 kr. De kan købes på bibliotekerne i Kalundborg, Gørlev, Høng, Ubby og Eskebjerg samt på færgekontoret på Sejerø.
Tilmeld ombytning af miljøkasse
Du kan læse hvordan du sorterer og pakker miljøkassen korrekt her.
Du finder datoer for ombytning af miljøkassen i din tømmekalender
Tilmeldingsfristen er 10 dage før den dato for ombytning, der fremgår af din tømmekalender
Hvis din miljøkasse ikke er blevet afhentet og ombyttet til en tom, selvom du har tilmeldt din adresse, kan du melde det ind til os her:
Miljøkasse - fejl i forbindelse med ombytning
Her kan du også give os besked, hvis du ikke hare modtaget foringspose, der mangler adresselabel eller andet.
Er din miljøkasse ikke ombyttet, på trods af tilmelding, skal det meldes ind senest 5 dage efter ombytningsdag. Modtager vi din henvendelse efter 5 dage ombyttes kassen ikke. Affaldet kan i stedet afleveres på genbrugspladsen.
Du kan få en påmindelse om tilmelding på SMS og/eller e-mail 5 dage før tilmeldingsfristen for ombytning.
Hvis du allerede får påmindelser om tømning af dine affaldsbeholdere, er du også automatisk tilmeldt påmindelse om miljøkassen, og du behøver ikke gøre mere.
Det farlige affald sendes til forsortering hvorefter det sendes til korrekt behandling.
Regler for afbrænding af haveaffald beskrevet i Kalundborg Kommunes regulativ for husholdingsaffald:
Det er kun tilladt at afbrænde haveaffald Sankthans den 23. juni.
Afbrænding af haveaffald skal ske i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
bekendtgørelse fra Forsvarsministeriet om brandværnsforanstaltninger ved afbrænding, brug af ild, lys og varmekilder m.v., for tiden bekendtgørelse nr. 1339 af 10. december 2014.
Vilkår for afbrænding af Skt. Hans bål
For at beskytte dyre- og fugleliv må klargøring af Skt. Hans bål tidligst ske 2 dage før
afbrænding.
Afbrænding af Skt. Hans bål må kun ske Skt. Hans i døgnet den 23. juni.
Afbrændingen skal foregå således, at den ikke medfører fare for ildens spredning.
Afbrændingen må ikke medføre væsentlige ulemper for omgivelserne, herunder vejog
lufttrafik.
Afbrænding skal ske under konstant tilsyn af en voksen person.
Tilsynspligten vedvarer indtil ild og gløder er fuldstændig slukket.
Ved afbrænding af Skt. Hans bål skal følgende mindste afstande overholdes:
Kalundborg Kommunes regulativ for husholdningsaffald finder du her.
Den kommunale storskraldsordning er nedlagt. Det er derfor ikke længere muligt at få afhentet storskrald af kommunen.
Vi henviser i stedet til private indsamlere eller genbrugspladserne.